Monday, 13 March 2017

Resepi Ketam Masak Lemak Cili Padi superb delicious !



Tanpa banyak songeh , moh kiter ke resepi nya :-

BAHAN2 KISAR/BLEND
- bawang kecil - 5biji
- bawang putih - 2 ulas
- halia - 1/2 inch
- kunyit hidup - 1 inch
- cili padi - 20 biji atau lebih (pedas lagi syok)

BAHAN-BAHAN LAIN
- ketam betina - 3 atau 4 ekor (buang kulit dan potong 2)
- santan kotak - 1 kotak (KARA)
- serai - 2 btg
- daun kunyit
- asam keping - 3 keping
- garam

CARA-CARANYA

1) Gaul bahan kisar, serai yg dah diketuk dan ketam dalam periuk. Hidupkan api.

2) Masukkan santan yang dah dicampur dengan air kedalam periuk dan sentiasa kacau.

3) Sentiasa kacau kuah lemak tu sampai mendidih dan kulit ketam dah bertukar kemerahan dan boleh masukkan asam keping dan garam.

4) Kalau agak2 kuah tu macam sikit sangat, boleh tambah air sikit.

5) Teruskan kacau kuah lemak dan last sekali masukkan daun kunyit yang sudah dimayang.

6) Kacau sehingga mendidih, boleh rasa, dan tutup api.

*kalau rasa macam tak cukup santan, boleh tambah santan atau kalau rasa pedas sangat pun tambah lagi santan sikit

Senang je kan??!! Sedap sangat makan dengan nasi panas2..

Ok, selamat mencuba~












2 comments:

  1. yaAllah terliur nieyh hakhakhak. terima kasih share ye sis!

    ReplyDelete
  2. Wah sedapnya. Ketam ni fav sy =)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.
 
Copyright by Blog Cik Fara